Tapaan tehdä asioita, joilla koen olevan merkitystä. En aina, mutta ainakin silloin kun pysähdyn harkitsemaan tekemisiäni.
Osalle asioista ei tietenkään löydy mitään sen kummempaa merkitystä kuin oma henkilökohtainen mielihyvä tai kiinnostus. Tämä tietenkin laajassa mielessä antaa merkityksen, koska sillä tavoin todennäköisesti lisään omaa hyvinvointiani tai viihtyvyyttäni. Jos moinen ei tapahdu muiden ihmisten hyvinvoinnin tai viihtyvyyden kustannuksella, kaikki on hyvin.
Mutta yleisesti ottaen kartan asioita, jotka eivät tunnu minusta millään tavoin merkityksellisiltä. Monet näistä asioista ovat tapoja ja perinteitä.
Kohteliaisuus, niin sanotut kauniit tavat ja erilaisten merkkipäivien muistamiset tuovat jostain syystä monille ihmisille hyvää mieltä. Niinpä minusta on yleensä ihan mukava sanoa kiitos ja päivää ja paljon onnea - aivan vilpittömästi, ilman ponnisteluja, koska hyvää mieltä on mukava jakaa. Mutta jos joku esimerkiksi unohtaa minun syntymäpäiväni, en voisi vähempää välittää - aika usein unohdan sen itsekin. Jos joku ei tervehdi kadulla tai sano kiitos antaessani hänelle jotain, en usko että se mitenkään erityisemmin minua rassaisi.
On kamalaa ajatella, minkälaisia johtopäätösten verkostoja ihmiset toisinaan liittävät siihen, että joku ei sanonut kiitos. Tai sanoi kiitos mutta ei hymyillyt. Hän ei pitänyt lahjastani. Hän ei pidä minusta. Hän inhoaa minua. Hän toivoo salaa kuolemaani. Hän vihaa koko kansaani / sukupuoltani / aatettani / uskontoani.
Ja tämä toinen vain saattoi olla ajatuksissaan.
En väitä, etteikö tätä sattuisi minullekin toisinaan. Olemme sosiaalisia eläimiä, olemme rakentuneet tietyllä tavalla. Ympäristö ja yhteiskunta muokkaavat meitä jatkuvasti, kertovat meille tuhansin tavoin, miten käyttäytyä normin mukaisesti. Mutta meillä on mahdollisuus kurkottaa normien ulkopuolelle.
Ongelmalliseksi asiat muuttuvat silloin, kun tapoja ja normeja aletaan vaatia. Ja syytä kysyttäessä vastataan vain: Niin kuuluu tehdä. Se on tapana. Se on perinne.
Jos kyseinen tapa tai perinne ei tuota kenellekään harmia tai mielipahaa, mikäpä siinä. Mutta sen erityinen vaatiminen on minusta jo vähintäänkin vaivaannuttavaa. Usein se on ärsyttävää ja jopa vastenmielistä.
Ja aika harva perinne itse asiassa on niin neutraali, etteikö sillä pitemmällä aikavälillä olisi seuraamuksia. Mitä lujemmin perinteisiin takerrutaan, sitä jäykemmäksi yhteiskunta muuttuu. Ja mitä jäykempiä olemme, sitä huonommin me pystymme reagoimaan alati muuttuvaan maailmaan. Tämä lienee kaikille selvää.
Silti iso osa ihmisistä antaa monille toimilleen ja vaatimuksilleen perusteluksi vain tämän: Se on perinne. Aina on tavattu näin tehdä. Ollaan täällä tykätty.
En ole ikinä esimerkiksi perustanut juhlapäivistä. En yleensä edes muista sellaisten olemassaoloa ennen kuin kaupan suljetun oven edessä. Lapsena toki odotti joulua - mutta liekö siihen enemmän ollut syynä lahjat kuin jokin joulun syvempi henki.
Ajatus siitä, että pitäisi tehdä jotain tiettyä kun on vappu tai juhannus tai joulu tai pääsiäinen, on minusta likipitäen absurdi. Minä syön niin sanottua jouluruokaa silloin kun mieli tekee - jos sitä sattuu olemaan saatavilla. Nykyään monia laatikoita löytyy einesosastolta ihan mukavasti sesonkiajan ulkopuolellakin. Jos niitä ei ole, en valita. Firmat valmistavat niitä tietenkin kysynnän mukaan.
Varsinkin vapun ja juhannuksen tapaiset valtakunnalliset ryyppäjäiset ovat minusta lähinnä inhottava muistutus jostakin alkukantaisesta laumahengestä, joka voisi pahimmassa tapauksessa johtaa tuhoisiin konflikteihin. Moni perustelee vapunaikaista puistossa värjöttelyä, valkkarin litkintää, roskaamista ja yleistä metelöintiä juuri sillä asialla jota itse pidän inhottavana: Totta kai juhlin juuri silloin kun muutkin juhlivat.
Ylipäätään tämä kaikkien yhtäaikainen juhliminen on minusta outoa. Juhliminen on kivaa silloin kun siihen on syytä. Eikä syyn tarvitse olla sen kummempi kuin että nyt vain tekee mieli vähän irrottautua. Mutta en kykene uskomaan, että kaikkien suomalaisten biorytmit vain sattuvat osumaan yksiin muutaman kerran vuodessa. Ei, vappuna ryypätään koska muutkin. Koska niin on tapana. Koska... Koska perinne. Vaikkei edes huvittaisi, niin lakki päähän ja puistoon räntäsateeseen. Ja ettei kuulisi oman sisäisen äänen ahdistunutta huokailua, niin töräytetään sitä pilliä vielä vähän ponnekkaammin.
Juhliminen - vaikka siinä ikäviä lieveilmiöitä onkin - on vielä varsin siedettävä perinnepakkokäyttäytymisen muoto. Absurdimmaksi asiat muuttuvat silloin, kun on selvästi kyse jostakin joka ei oikeastaan tee enää kehenkään juuri mitään vaikutusta.
Esimerkiksi lippu. Kuinka moni oikeasti kaipaa näkyä salossa liehuvasta lipusta? Onko se oikeasti sen vaivan arvoista? Pystytä salko, osta lippu, pidä huolta lipusta, hilaa se salkoon, hilaa se alas, taittele. Olen nähnyt lukemattomia kertoja talvipakkasessa tai vesisateessa kiroilevia talonmiehiä nyhräämässä sotkuun mennyttä lippunarua. Ärräpäät lentelevät, kun muuten mukavan vapaa-aamun pilaa viheliäinen pakkotoimenpide ja kohmettuneet sormet.
Nykyään liputuspäiviä on lisäksi valtava määrä. Suurin osa kansasta ei varmasti läheskään aina edes tiedä, miksi lippu on taas ylös kiskottu. Liputuspäivien vähäisyys ei henkilökohtaisesti minulle lisäisi niiden arvokkuutta, mutta määrä tapaa johtaa inflaatioon. Siinä vaiheessa, kun liputuspäiviä on enemmän kuin liputtomia päiviä, eikö ole niin että ne liputtomat päivät ovat merkittävämpiä?
Tapa-asioissa on paljon sellaista mikä ei haittaa minua. Minua ei haittaa, että linnanjuhlissa, hautajaisissa ja monissa muissa tilaisuuksissa asetetaan tietyt vaatimukset pukeutumiselle. Nuo vaatimukset ovat minusta turhia, mutta tilaisuuden järjestäjällä on tietysti oikeus sanella säännöt. Tilaisuuteen kutsutulla vain pitää olla oikeus jättää tulematta.
Minua ei haittaa, että kirkot ja uskonnot sanelevat sääntöjä jäsenilleen. Jos kirkko ei jostain syystä miellytä, eroa! Miksi edes haluaisit kuulua johonkin sellaiseen jonka säännöistä et pidä? Toki sinulla saattaa olla jäsenenä oikeus yrittää muuttaa noita sääntöjä, paitsi jos yksi säännöistä on että sinulla ei ole oikeutta yrittää muuttaa niitä. Jos tuo oikeus on, taistele jos niin haluat. Mutta älä tee siitä mitään yleistä lainsäädännöllistä ongelmaa, koska se ei sitä ole.
En voi päättää sitä, mihin synnyn. Näin ollen odotan, että yksikään valtio ei vaatisi minua noudattamaan lakeja joita se ei pysty perustelemaan. Valtio ja yhteiskunta eivät voi eivätkä saa sanella muita sääntöjä kuin sellaisia jotka auttavat pitämään yllä yleistä järjestystä ja hyvinvointia.
Ne todella pelottavat asiat, joita perinteiden varjolla meille syötetään, ovat jotain ihan muuta. Aina kun sanotaan "Näin on aina ollut", pitäisi hälytyskellojen soida. Vanhemmat päättävät kenen kanssa menet naimisiin, koska näin on aina ollut. Sotavoimat pitää olla, koska näin on aina ollut. Tämä hakemus toimitetaan kolmena kappaleena ja hyväksytetään tuolla ja näytetään täällä, koska näin on aina ollut. En tee mitään toisin kuin on aina ennenkin tehty, koska näin on aina ollut. En ajattele, koska näin on aina ollut.
Ihminen on kaiketi aika yksinkertainen otus, vaikka runoilijoiden armeijat kilvan keksivät uusia tapoja kuvailla monisyistä ja ihmeellistä olemustamme. Ihminen nyt vain tarvitsee tietyn turvallisuuden. Perinne, jonkin asian pysyminen samana, antaa tuon turvallisuudentunteen. Mitä tahansa tapahtuukin, tähän voin aina tarttua - se ei uppoa.
Mutta juuri sillä tavoinhan suuret valtakunnat tuhoutuvat: ei osata päästää irti.
Voi olla että liian nopeakin kehitys on mahdollista, mutta kehitys on äärimmäisen harvoin niin nopeaa. Useimmiten kyse on vain siitä, että liian moni vastustaa aivan järkevää ja tarpeellista muutosta.
Ei Hiroshiman tuhoutumisen syynä ollut liian nopea tekninen kehitys, vaan se että ihmiset pitivät kynsin hampain kiinni jostain sellaisesta mistä olisi pitänyt päästää irti jo vuosisatoja sitten. Kansakunta, rotu, ylpeys, omaisuus, maa-alueet, ahneus, ennakkoluulot. Perinteet.
Osalle asioista ei tietenkään löydy mitään sen kummempaa merkitystä kuin oma henkilökohtainen mielihyvä tai kiinnostus. Tämä tietenkin laajassa mielessä antaa merkityksen, koska sillä tavoin todennäköisesti lisään omaa hyvinvointiani tai viihtyvyyttäni. Jos moinen ei tapahdu muiden ihmisten hyvinvoinnin tai viihtyvyyden kustannuksella, kaikki on hyvin.
Mutta yleisesti ottaen kartan asioita, jotka eivät tunnu minusta millään tavoin merkityksellisiltä. Monet näistä asioista ovat tapoja ja perinteitä.
Kohteliaisuus, niin sanotut kauniit tavat ja erilaisten merkkipäivien muistamiset tuovat jostain syystä monille ihmisille hyvää mieltä. Niinpä minusta on yleensä ihan mukava sanoa kiitos ja päivää ja paljon onnea - aivan vilpittömästi, ilman ponnisteluja, koska hyvää mieltä on mukava jakaa. Mutta jos joku esimerkiksi unohtaa minun syntymäpäiväni, en voisi vähempää välittää - aika usein unohdan sen itsekin. Jos joku ei tervehdi kadulla tai sano kiitos antaessani hänelle jotain, en usko että se mitenkään erityisemmin minua rassaisi.
On kamalaa ajatella, minkälaisia johtopäätösten verkostoja ihmiset toisinaan liittävät siihen, että joku ei sanonut kiitos. Tai sanoi kiitos mutta ei hymyillyt. Hän ei pitänyt lahjastani. Hän ei pidä minusta. Hän inhoaa minua. Hän toivoo salaa kuolemaani. Hän vihaa koko kansaani / sukupuoltani / aatettani / uskontoani.
Ja tämä toinen vain saattoi olla ajatuksissaan.
En väitä, etteikö tätä sattuisi minullekin toisinaan. Olemme sosiaalisia eläimiä, olemme rakentuneet tietyllä tavalla. Ympäristö ja yhteiskunta muokkaavat meitä jatkuvasti, kertovat meille tuhansin tavoin, miten käyttäytyä normin mukaisesti. Mutta meillä on mahdollisuus kurkottaa normien ulkopuolelle.
Ongelmalliseksi asiat muuttuvat silloin, kun tapoja ja normeja aletaan vaatia. Ja syytä kysyttäessä vastataan vain: Niin kuuluu tehdä. Se on tapana. Se on perinne.
Jos kyseinen tapa tai perinne ei tuota kenellekään harmia tai mielipahaa, mikäpä siinä. Mutta sen erityinen vaatiminen on minusta jo vähintäänkin vaivaannuttavaa. Usein se on ärsyttävää ja jopa vastenmielistä.
Ja aika harva perinne itse asiassa on niin neutraali, etteikö sillä pitemmällä aikavälillä olisi seuraamuksia. Mitä lujemmin perinteisiin takerrutaan, sitä jäykemmäksi yhteiskunta muuttuu. Ja mitä jäykempiä olemme, sitä huonommin me pystymme reagoimaan alati muuttuvaan maailmaan. Tämä lienee kaikille selvää.
Silti iso osa ihmisistä antaa monille toimilleen ja vaatimuksilleen perusteluksi vain tämän: Se on perinne. Aina on tavattu näin tehdä. Ollaan täällä tykätty.
En ole ikinä esimerkiksi perustanut juhlapäivistä. En yleensä edes muista sellaisten olemassaoloa ennen kuin kaupan suljetun oven edessä. Lapsena toki odotti joulua - mutta liekö siihen enemmän ollut syynä lahjat kuin jokin joulun syvempi henki.
Ajatus siitä, että pitäisi tehdä jotain tiettyä kun on vappu tai juhannus tai joulu tai pääsiäinen, on minusta likipitäen absurdi. Minä syön niin sanottua jouluruokaa silloin kun mieli tekee - jos sitä sattuu olemaan saatavilla. Nykyään monia laatikoita löytyy einesosastolta ihan mukavasti sesonkiajan ulkopuolellakin. Jos niitä ei ole, en valita. Firmat valmistavat niitä tietenkin kysynnän mukaan.
Varsinkin vapun ja juhannuksen tapaiset valtakunnalliset ryyppäjäiset ovat minusta lähinnä inhottava muistutus jostakin alkukantaisesta laumahengestä, joka voisi pahimmassa tapauksessa johtaa tuhoisiin konflikteihin. Moni perustelee vapunaikaista puistossa värjöttelyä, valkkarin litkintää, roskaamista ja yleistä metelöintiä juuri sillä asialla jota itse pidän inhottavana: Totta kai juhlin juuri silloin kun muutkin juhlivat.
Ylipäätään tämä kaikkien yhtäaikainen juhliminen on minusta outoa. Juhliminen on kivaa silloin kun siihen on syytä. Eikä syyn tarvitse olla sen kummempi kuin että nyt vain tekee mieli vähän irrottautua. Mutta en kykene uskomaan, että kaikkien suomalaisten biorytmit vain sattuvat osumaan yksiin muutaman kerran vuodessa. Ei, vappuna ryypätään koska muutkin. Koska niin on tapana. Koska... Koska perinne. Vaikkei edes huvittaisi, niin lakki päähän ja puistoon räntäsateeseen. Ja ettei kuulisi oman sisäisen äänen ahdistunutta huokailua, niin töräytetään sitä pilliä vielä vähän ponnekkaammin.
Juhliminen - vaikka siinä ikäviä lieveilmiöitä onkin - on vielä varsin siedettävä perinnepakkokäyttäytymisen muoto. Absurdimmaksi asiat muuttuvat silloin, kun on selvästi kyse jostakin joka ei oikeastaan tee enää kehenkään juuri mitään vaikutusta.
Esimerkiksi lippu. Kuinka moni oikeasti kaipaa näkyä salossa liehuvasta lipusta? Onko se oikeasti sen vaivan arvoista? Pystytä salko, osta lippu, pidä huolta lipusta, hilaa se salkoon, hilaa se alas, taittele. Olen nähnyt lukemattomia kertoja talvipakkasessa tai vesisateessa kiroilevia talonmiehiä nyhräämässä sotkuun mennyttä lippunarua. Ärräpäät lentelevät, kun muuten mukavan vapaa-aamun pilaa viheliäinen pakkotoimenpide ja kohmettuneet sormet.
Nykyään liputuspäiviä on lisäksi valtava määrä. Suurin osa kansasta ei varmasti läheskään aina edes tiedä, miksi lippu on taas ylös kiskottu. Liputuspäivien vähäisyys ei henkilökohtaisesti minulle lisäisi niiden arvokkuutta, mutta määrä tapaa johtaa inflaatioon. Siinä vaiheessa, kun liputuspäiviä on enemmän kuin liputtomia päiviä, eikö ole niin että ne liputtomat päivät ovat merkittävämpiä?
Tapa-asioissa on paljon sellaista mikä ei haittaa minua. Minua ei haittaa, että linnanjuhlissa, hautajaisissa ja monissa muissa tilaisuuksissa asetetaan tietyt vaatimukset pukeutumiselle. Nuo vaatimukset ovat minusta turhia, mutta tilaisuuden järjestäjällä on tietysti oikeus sanella säännöt. Tilaisuuteen kutsutulla vain pitää olla oikeus jättää tulematta.
Minua ei haittaa, että kirkot ja uskonnot sanelevat sääntöjä jäsenilleen. Jos kirkko ei jostain syystä miellytä, eroa! Miksi edes haluaisit kuulua johonkin sellaiseen jonka säännöistä et pidä? Toki sinulla saattaa olla jäsenenä oikeus yrittää muuttaa noita sääntöjä, paitsi jos yksi säännöistä on että sinulla ei ole oikeutta yrittää muuttaa niitä. Jos tuo oikeus on, taistele jos niin haluat. Mutta älä tee siitä mitään yleistä lainsäädännöllistä ongelmaa, koska se ei sitä ole.
En voi päättää sitä, mihin synnyn. Näin ollen odotan, että yksikään valtio ei vaatisi minua noudattamaan lakeja joita se ei pysty perustelemaan. Valtio ja yhteiskunta eivät voi eivätkä saa sanella muita sääntöjä kuin sellaisia jotka auttavat pitämään yllä yleistä järjestystä ja hyvinvointia.
Ne todella pelottavat asiat, joita perinteiden varjolla meille syötetään, ovat jotain ihan muuta. Aina kun sanotaan "Näin on aina ollut", pitäisi hälytyskellojen soida. Vanhemmat päättävät kenen kanssa menet naimisiin, koska näin on aina ollut. Sotavoimat pitää olla, koska näin on aina ollut. Tämä hakemus toimitetaan kolmena kappaleena ja hyväksytetään tuolla ja näytetään täällä, koska näin on aina ollut. En tee mitään toisin kuin on aina ennenkin tehty, koska näin on aina ollut. En ajattele, koska näin on aina ollut.
Ihminen on kaiketi aika yksinkertainen otus, vaikka runoilijoiden armeijat kilvan keksivät uusia tapoja kuvailla monisyistä ja ihmeellistä olemustamme. Ihminen nyt vain tarvitsee tietyn turvallisuuden. Perinne, jonkin asian pysyminen samana, antaa tuon turvallisuudentunteen. Mitä tahansa tapahtuukin, tähän voin aina tarttua - se ei uppoa.
Mutta juuri sillä tavoinhan suuret valtakunnat tuhoutuvat: ei osata päästää irti.
Voi olla että liian nopeakin kehitys on mahdollista, mutta kehitys on äärimmäisen harvoin niin nopeaa. Useimmiten kyse on vain siitä, että liian moni vastustaa aivan järkevää ja tarpeellista muutosta.
Ei Hiroshiman tuhoutumisen syynä ollut liian nopea tekninen kehitys, vaan se että ihmiset pitivät kynsin hampain kiinni jostain sellaisesta mistä olisi pitänyt päästää irti jo vuosisatoja sitten. Kansakunta, rotu, ylpeys, omaisuus, maa-alueet, ahneus, ennakkoluulot. Perinteet.